Toimituskäytäntö
Toimitusehtoja sovelletaan ainoastaan kuluttaja-asiakkaillemme. Päivitetty 1.3.2025
Pidämme kuluttajansuojalakia ja muita ostajaa suojaavia määräyksiä ensiarvoisen tärkeinä ja niiden noudattaminen on merkittävä osa yrityksemme kokonaisvastuullisuutta. Alla olevissa toimitusehdoissa kuvataan oleellisimmat tilaamiseen ja erikoistilanteisiin liittyvät ehdot ja käytännöt. Monilta osin tarjoamme asiakkaillemme lainsäädäntöä edullisempia ehtoja. Mikäli jokin ehto sattuisi olemaan sanamuodoltaan virheellinen ja pyrkisi näin rajoittamaan asiakkaidemme kuluttajansuojaa, on se tietysti pätemätön ja pahoittelemme asiaa.
Jos sinulla on kysyttävää ehdoista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@ luontokauppa.fi tai 040 670 0636 (tavallinen pvp/mvp).
Tilaaminen
Tilaaminen tapahtuu Suomen luonnonsuojeluliiton verkkokaupan kautta, puhelimitse, sähköpostitse, kirjeitse tai asioimalla varastomyymälässämme. Verkkokaupan kautta tehdyt tilaukset vahvistetaan sähköpostitse, vahvistuksen toimittaminen edellyttää toimivaa sähköpostiosoitetta. Rekisteröitymällä verkkokauppaan voit tarkastella tilaustesi etenemistä ja historiaa.
Tilaajan tulee olla täysi-ikäinen.
Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron.
Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin. Pidätämme oikeuden hintojen, toimituskulujen ja toimitusehtojen muutoksiin.
Toimitusaika
Toimitamme tuotteet tilaajalle niin pian kuin mahdollista. Yleensä toimitus tapahtuu 1-3 arkipäivän jälkeen tilaamisesta. Sesonkiaikoina viive voi olla pidempi. Osa tuotteista voi olla tilaus- tai ennakkotilaustuotteita, joiden toimitusaika on pidempi. Tarkista tuotekohtaiset toimitusajat ennen tilaamista. Toimitamme tilaukset kokonaisina, jolloin toimitusaika on tilauksen pisimmän toimitusajan omaavan tuotteen mukainen. Tarvittaessa otamme sähköpostilla tai puhelimella yhteyttä, mikäli toimitusaika näyttää ylittävän merkittävästi ennakolta antamamme tiedot.
Toimitustavat ja -kulut
Valittavissasi on seuraavat toimitustavat Suomessa sijaitsevaan osoitteeseen:
Nouto varastomyymälästä, veloitukseton
Kirje, toimitusmaksu 3,90 €
Pikkupaketti (toimitetaan postiluukkuun/-laatikkoon tai ovelle), toimitusmaksu 6,50 €
Postipaketti (toimitetaan noutopisteeseen), toimitusmaksu 8 €
Kotipaketti (toimitetaan ovelle), toimitusmaksu 13,90 €
Express paketti (vain yritysosoitteisiin), 14,90 €
Postipaketti Ahvenanmaalle 12,90 €
Toimitustapojen saatavuus määräytyy toimitusosoitteen sijainnin sekä tilauksen sisältämien tuotteiden tilavuuden, painon ja arvon perusteella. Pidätämme oikeuden muuttaa tässä mainittuja hintoja ja toimitustapoja, lopulliset toimitustavat ja -kulut ovat nähtävillä kassalla ennen tilaamista.
Ulkomaille toimitettavien lähetysten toimituskulut määräytyvät tilauksen painon ja kohdemaan mukaisesti. Toimituskulut ilmoitetaan kassalla ennen tilaamista.
Noutotilauksia säilytämme 6 kk tilaushetkestä. Jos tuotteita ei noudeta tai tilausta peruuteta aikarajan sisällä, pidätämme oikeuden palauttaa tuotteet myytäväksi ja ohjata maksun luonnonsuojelutyön hyväksi.
Mahdollinen ilmainen toimitus (kampanja tai alennuskoodi) koskee ainoastaan suomalaiseen osoitteeseen toimitettua postipakettia tai tätä edullisempaa toimitusmuotoa. Arvokkaampia toimitustapoja käytettäessä vähennetään toimituskuluista postipaketin toimitusmaksu. Mahdollinen uuden kestotilaajan etu koskee ainoastaan asiakkaita, jotka eivät ole tehneet tai joilla ei ole ollut voimassa kestotilausta kuluvan tai edellisen vuoden aikana.
Asiakkaan vastuulla on varmistaa annettujen osoitetietojen oikeellisuus.
Maksutavat
Käytössämme on kotimaisen Paytrailin tarjoamat monipuoliset maksutavat, mm. verkkopankki, luottokortit, mobilepay ja lasku. Varastomyymälässä maksun voi suorittaa käteisenä tai pankki-/luottokortilla. Lahjakortit käyvät maksuvälineenä sekä verkkokaupassa että myymälässämme.
Jäsenalennus
Tarjoamme Suomen luonnonsuojeluliiton jäsenille 10%:n jäsenalennuksen. Alennus ei koske toimituskuluja, lahjakortteja, postimerkkejä, eikä muita tuotteita, joiden tuotetiedoissa on niin erikseen mainittu.
Alennuksen saadaksesi, käytä kassalla alennuskoodia JÄSEN (kokonaan isoilla kirjaimilla). Käyttämällä alennuskoodia hyväksyt, että jäsenyytesi voimassaolo voidaan varmistaa Suomen luonnonsuojeluliitolta. Jäsenalennusta ei ole mahdollista saada jo maksettuun tilaukseen jälkikäteen, eikä sitä voi yhdistää muihin tuotealennuksiin.
Meille on tärkeää, että olet tyyväinen tilaamiisi tuotteisiin. Voit tutustua vastaanottamiisi tuotteisiin rauhassa 30 päivän ajan ja tehdä vasta sitten lopullisen ostopäätöksen.
Jos tuote ei vastaa odotuksiasi, voit palauttaa tai vaihtaa sen 30 päivän kuluessa. Ohjeet löydät alempana.
Palautusten ja peruutusten osalta asiakkaalta veloitetaan Suomeen toimitetuista tilauksista 4,90 euron palautusmaksu. Ulkomaille toimitettujen tilausten osalta asiakas vastaa palautuskustannuksista täysimääräisesti.
Jos palautettavassa tai vaihdettavassa tuotteessa on selviä käytön jälkiä (kulumia, vaurioita, värjäymiä, likaa, eläimenkarvoja, tuoksuja, tuotepakkaus puuttuu, tms.), hyvitämme enintään 80% tuotteen alkuperäisestä ostohinnasta. Kauppahinnan arvonaleneminen huomioidaan tarpeen vaatiessa tapauskohtaisesti ja olemme aina asiakkaaseen yhteydessä ennen palautuksen maksamista.
Palautus ja vaihto-oikeus ei koske irtonumeroina myytäviä aikakauslehtiä, digitaalisesti toimitettuja tuotteita tai asiakkaalle erikseen räätälöityjä tuotteita. Rajoituksista ilmoitetaan tuotekuvauksen yhteydessä erikseen (pl. lehtien irtonumerot).
PALAUTUSOHJEET
Palauttaessasi tuotteita, lisää palautuslähetykseen yhteystietosi ja tilausnumerosi sekä tieto siitä, haluatko vaihtaa tai palauttaa tuotteen. Pakkaa lähetys huolellisesti.
Voit palauttaa tuotteet tuomalla ne varastomyymäläämme (palautusmaksua ei veloiteta) tai lähettämällä ne Postin asiakaspalautuksena. Merkitse pakkaukseen seuraavat tiedot:
Asiakaspalautus, sopimusnumero 607852
Suomen luonnonsuojeluliiton Luontokauppa
Itälahdenkatu 22 B
00210 Helsinki
Emme valitettavasti pysty noutamaan muilla toimitustavoilla lähetettyjä palautuksia noutopisteistä.
Lähettäessäsi palautusta tai vaihdettavia tuotteita, pyydä itsellesi aina Postin palvelupisteestä kuitti, josta selviää lähetyksen seurantanumero. Ilman sitä emme voi ottaa vastuuta palautuslähetyksen mahdollisesta katoamisesta.
Tilauksen peruuttaminen
Tilaajalla on kuluttajasuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilaus 14 vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Peruutusoikeuden käyttämisestä on ilmoitettava asiakaspalveluumme. Tuotteet on palautettava 14 vuorokauden sisällä ilmoittamisesta. Palautamme saamamme maksun heti kun olemme vastaanottaneet ja käsitelleet palautuksen, kuitenkin viimeistään 14 vuorokauden sisällä palautuksen vastaanottamisesta tai saatuamme tositteen sen lähetyksestä.
Peruutusoikeus ei koske irtonumeroina myytäviä aikakauslehtiä, digitaalisesti toimitettuja tuotteita tai asiakkaalle erikseen räätälöityjä tuotteita. Rajoituksista ilmoitetaan tuotekuvauksen yhteydessä erikseen (pl. lehtien irtonumerot).
Asiakas vastaa peruutettavan tilauksen palauttamiskustannuksista siltä osin kuin Palautus ja vaihto -kohdassa on määritelty.
Noutamattomat lähetykset
Pidätämme oikeuden veloittaa noutopisteeseen toimitetuista ja noutamattomina meille palautuneista tilauksista lähetys- ja palautuskustannukset, yhteensä 20 eur. Lähetys voidaan toimittaa uudelleen summan maksamisen jälkeen. Mikäli asiakas peruuttaa noutamattomana palautuneen tilauksen ja se on maksettu etukäteen, kulut voidaan vähentää palautettavasta rahasummasta. Säilytämme palautuneita lähetyksiä 6 kk. Jos tuotteita ei noudeta tai pyydetä uutta toimitusta aikarajan sisällä, tuotteet palautuvat myyntiin ja ohjaamme maksun luonnonsuojelutyölle.
Noutopisteet ja noutopisteiden vaihtaminen
Emme voi taata, että tilaus saapuisi noudettavaksi tilaamisen yhteydessä valittuun noutopisteeseen. On hyvin yleistä, että kuljetusyhtiöt ohjaavat lähetyksiä toisiin lähistöllä sijaitseviin noutopisteisiin alkuperäisen noutopisteen ollessa täynnä.
Noutopisteen vaihtaminen voi olla kuljetusyhtiöstä riippuen mahdollista noutoajan aikana. Mikäli ohjaamme pyynnöstäsi lähetyksen toiseen noutopisteeseen, veloitetaan tästä kuljetusyhtiön määrittelemä maksu (Postilla n. 20 euroa + toimitusmaksu).
Tuotteiden virheet, ongelmatilanteet ja reklamaatio-oikeus
Vastaamme myymiemme tavaroiden virheistä kuluttajansuojalain virhevastuuta koskevien säännösten perusteella.
Mikäli tuote on kadonnut kuljetuksen aikana, vioittunut tai asiakkaalle on toimitettu väärä tuote, tulee asiakkaan ilmoittaa virheestä kohtuullisen ajan (2kk) sisällä tuotteen vastaanottamisesta, virheen havaitsemisesta tai toimituksen viivästyessä merkittävästi. Pyrimme selvittämään ja korjaamaan asian neuvottelemalla.
Mikäli asiaa koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistavaksi neuvottelemalla, voit saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn, tulee sinun olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Saat apua myös Euroopan komission verkkovälitteiseltä riidanratkaisufoorumilta http://ec.europa.eu/odr
Yritys
Suomen luonnonsuojeluliiton Luontokauppa on Suomen Luonnonsuojelun Tuki Oy:n aputoiminimi (y-tunnus 0202203-5). Yrityksen omistaa Suomen luonnonsuojeluliitto ry.
Toimitilamme sijaitsevat Helsingin Lauttasaaressa, osoitteessa Itälahdenkatu 22 B, 00210 Helsinki.
Asiakaspalvelu
Sivuillamme olevasta chat-työkalusta löydät laajan asiakaspalveluosion ja usein kysytyt kysymykset, joiden avulla saat apua vuorokauden ympäri ja pystyt jättämään yhteydenottopyynnön.
Tavoitat meidät myös:
- Sähköpostitse asiakaspalvelu @ luontokauppa.fi
- Puhelimitse 040 670 0636 (aukioloaikojen puitteissa)
Puheluiden hinnat:
- kiinteästä verkosta soitettaessa paikallisverkkomaksu (pvm)
- matkapuhelinverkosta soitettaessa matkapuhelumaksu (mpm)
- ulkomailta soitettaessa ulkomaanpuhelumaksu
Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtoja yksipuolisella päätöksellä ilman ennakkoilmoitusta. Päivitettyjä ehtoja sovelletaan muutoksen jälkeen tehtyihin tilauksiin.